Kibar Feyzo - Film Analizi



Film Analizi ve Yorum
Analiz Yöntemi : Dizisel Yaklaşım Yöntemi
Film : Kibar Feyzo
Yönetmen : Atıf Yılmaz
Oyuncular : Kemal Sunal , Müjde Ar , Şener Şen , Adile Naşit , Erdal Özyağcılar , İhsan Yüce ve İlyas Salman
Senaryo : İhsan Yüce
Yapım Yılı : 1978 Türkiye

Film Analizi

                Film konusu Feyzo'nun askerliğini bitirip köye döndüğünde  Gülo'yu istemeye  çalışır tabi ki bu sanıldığı gibi kolay gel değil filmin diğer karakteri  Bilo da Gülo'yu istemektedir. İkisi askerliği aynı gün bitirip köye gelirler öncelikler ağa'dan izin isterler ikisi de  ağaya gider ağadan izin ister sonra Gülo'nun baba Hacı Hüso' yu bulmaya giderler dere kenarında bulurlar burada kızın babası iki tarafı kızı istemeye çağırır kızını bir mal gibi satmaya çalışır açık attırmaya mal çıkarmış gibi kim en yüksek kızını satmaya çalışır ve en sonda Gülo'yu Feyzo alır lakin parası yetmediği senet yapar ve senette de ağayı kefil olur .Filmin burasına bakacak olursak  doğu toplumlarında kızların başlık parası adı altına mal gibi satıldığını  kızların burada söz sahibi olmadığını feodal sistemde ağanın üstünde güç görülmüyor köyde.Filmin ilerleyen sahnelerinde Feyzo'nun giyimini gören Maho ağa kendisi gibi giyindiğini gören kızar ve karşısında böyle giyinen bir marabayı hemen sürgüne İstanbul'a gönderir.             
Burda ağa kendisine rakip çıkmasını kendi otoritesini sarılsılmasını engellemek için böyle bir şey yapar.Feyzo İstanbul'da gözü açılır çeşitli işlerde çalışır buralarda gördüğü işleri daha sonra köyde uygular.Feyzo'nun senetini yaklaştığını anlayan ağa Feyzo' yu affeder ve köye gelmesine izin verir.Filmde birde Feyzo hakim karşısında bölüm bölüm arada suçunu anlatır tabi biz bu suçun ne olduğunu filmin sonunda anlıyoruz.Feyzo köye geldiğinde senettini topladığı para yetmez aklına bir şey gelir şehirde gördüğü tuvaleti köyde kurar bu köyde bir yeniliktir ve bunu para karşılığında yapar köylü şaşır alışkın olmadığı bir durum ve böyle yapar köyde yeni iş çıkarır Feyzo daha sonra düşmanı olan Bilo  bunu hemen Ağa'ya haber verir ağa anlamaz ve hemen yıkar.Feyzo'yu tekrar köyden sürer kendi otoritesini sarılmaması ister köyün sahibi olduğu gibi oradaki bütün insanlarda sahibi olduğunu sanar burada 70li Türkiye'nin halini de göstermektedir  film o zaman ki şehir ile köy arasındaki uçurumu kızların mal gibi satıldığı köy sorunlarını ele ağalık sistemini eleştirel bir şekilde yaklaşan insanları eşit olduğunu gösteren bir filmdir aslında. Feyzo her şehre gittiğinde yeni şeylerle karşılaşır bu sefer gittiğin siyasi görüntüler ekrana yansır şehir ağalarıyla köyde ağalığı karşılaştırır fabrika patronları ağa çalışanların ise maraba olarak karşılaştırır lakin buradaki marabalar bilinçli hakkını emeğinin karşılığını almaktadır birlikte hareket ederek lakin köyde böyle bir durum söz konusu olamamaktır köylü ağayı tanrı gözüyle bakmaktadır buda kültürler ilgi bir durum ağaya saygı gösterilecek ağalık mertebesi bir nevi tanrı mertebesi gibi köylünün gözünde. Feyzo köye kaçak yollardan bu sefer köye gelir.Köydeki herkesi ağaya karşı kışkırtır lakin bunu haklı olarak yapar kadının mal olmadığı şehir başlık parası diye bir şey kalmadığını birlikte hareket edilirse bunu ağa'nın da bir şey yapamayacağını dile getirir işler öyle gitmez.

                İlk defa filmde köylüler birlikte hareket ederek ağalık düzüne karşı gelmişler başlık parsına karşı gelmişler köyde miting düzenlemişler ve köylü kesimi ağayı görünce bir şey yapamamışlar ve ağa hepsini falakaya yatırmış ve Feyzo ' yu kendi hizmetinde çalıştırmaya başlamış  her şehir'e gittiğinde başına sorunlar açtığını düşünmüş bu sefer şehre göndermemeye kararlı Feyzo' da köyden kaçmaya kararlı ama kendisini  attırmaya çalışmış lakin başarılı olmamış köyde bu sefer kalmıştır.Ağa köydeki tarlalarına pamuk ekmiş köyü ikna etmeye çalışmakta feyzo da Çukurova para karşılığında insanlar para kazandığını söylemekte en son köylü birlikte hareket eder ağaya karşı çıkmışlar birlikte Çukurova' ya gitmeye karar vermişler yollarını ağa keser bu sefer film son sahnesinde Feyzo ağayı öldürür ve ağalık sistemine karşı atılmış bir kurşun oradaki düzeni değiştirmek için atılmış bir kurşundur sanki o.Film sonunda anlıyoruz arada feyzo ağayı öldürmüş hakim karşısına çıkmış ve olayların nasıl geliştiğini anlatmıştır ve düzen tekrar devam etmiştir ölen Maho ağa yerine başka bir ağa gelmiş. O Maho ağadan daha kötü bütün köylü Maho yu arar olmuş.



Filmin Genel Bir Yorumunu Yapacak Olursak ;

Film komedi olmasına rağmen insanın üzerine oturup düşüneceği çok nokta olduğunu düşünüyorum.Kadınlara bir fiyat bir biçildiği ve açık atırmada satıldığı köy ile şehir arasında farkı gösteren köyde insanların birlikte nasıl hareket edip düzeni nasıl değiştirmeye çalıştığı bunu köyde uygulayınca neler olduğu Ağalık sisteminin nasıl olduğu ağa'ya köylülerin nasıl baktığı ve nasıl korkutuğunu görmek mümkün başka fikirlerin köyde kabul edilmesi de zor olmadığını görüyoruz lakin sonucun kesin olmadığı görmemiz mümkün bunu değişmesi için hakim karşısında Ana karakterin Feyzo hakim karşısında aslında bunu değiştirecek devlettir aslında ağalığa halkın son veremediğini gördük filmde gelen ağa eskisinden de kötü.Film dönemsel olarak bakıldığında ise birazda o dönemin koşullarında ki siyasi görüşlerin eleştirildiği ve düzeninde böyle devam edeceğini görebiliriz.Filmde böyle feminist yaklaşımlarda görülmektedir genelde erkeklerin sözlerinin geçtiği ataerkil toplumlarda filmin sonun kadınlar ve erkekler birlikte aynı yerde saf tutuğu görüp birlikte hareket ettiğini kendi özgürlüklerini almak için hükmedenlerden almak için kendilerine bir görev seçtiğini görmekteyiz ve erkekler birlikte hareket etmekteler.Filmde ağa faşist olduğunu düşünürsek feyzo anti- faşist rol sergilemektedir.Atıf Yılmaz bu filmde  başarılı bir komedi koymasının yanı sıra bunun yanında radikal bir söylemedi ustaca filme yerleştirmiştir.

0 yorum:

Yorum Gönder

Çalışmalarımı İncelediğiniz İçin Teşekkürler

 

Popüler Yayınlar

İletişim

Email :Emfika@gmail.com

Telefon : 0541 775 03 39



Fan Sayfamız