Film Analizi ve Yorum
Analiz Yöntemi : Dizisel Yaklaşım Yöntemi
Film : Kibar Feyzo
Yönetmen : Atıf Yılmaz
Oyuncular : Kemal Sunal , Müjde Ar , Şener Şen , Adile Naşit
, Erdal Özyağcılar , İhsan Yüce ve İlyas Salman
Senaryo : İhsan Yüce
Yapım Yılı : 1978 Türkiye
Film Analizi
Film
konusu Feyzo'nun askerliğini bitirip köye döndüğünde Gülo'yu istemeye çalışır tabi ki bu sanıldığı gibi kolay gel
değil filmin diğer karakteri Bilo da
Gülo'yu istemektedir. İkisi askerliği aynı gün bitirip köye gelirler öncelikler
ağa'dan izin isterler ikisi de ağaya
gider ağadan izin ister sonra Gülo'nun baba Hacı Hüso' yu bulmaya giderler dere
kenarında bulurlar burada kızın babası iki tarafı kızı istemeye çağırır kızını
bir mal gibi satmaya çalışır açık attırmaya mal çıkarmış gibi kim en yüksek
kızını satmaya çalışır ve en sonda Gülo'yu Feyzo alır lakin parası yetmediği
senet yapar ve senette de ağayı kefil olur .Filmin burasına bakacak
olursak doğu toplumlarında kızların
başlık parası adı altına mal gibi satıldığını
kızların burada söz sahibi olmadığını feodal sistemde ağanın üstünde güç
görülmüyor köyde.Filmin ilerleyen sahnelerinde Feyzo'nun giyimini gören Maho
ağa kendisi gibi giyindiğini gören kızar ve karşısında böyle giyinen bir
marabayı hemen sürgüne İstanbul'a gönderir.
Burda ağa kendisine rakip çıkmasını kendi otoritesini
sarılsılmasını engellemek için böyle bir şey yapar.Feyzo İstanbul'da gözü
açılır çeşitli işlerde çalışır buralarda gördüğü işleri daha sonra köyde
uygular.Feyzo'nun senetini yaklaştığını anlayan ağa Feyzo' yu affeder ve köye
gelmesine izin verir.Filmde birde Feyzo hakim karşısında bölüm bölüm arada
suçunu anlatır tabi biz bu suçun ne olduğunu filmin sonunda anlıyoruz.Feyzo
köye geldiğinde senettini topladığı para yetmez aklına bir şey gelir şehirde
gördüğü tuvaleti köyde kurar bu köyde bir yeniliktir ve bunu para karşılığında
yapar köylü şaşır alışkın olmadığı bir durum ve böyle yapar köyde yeni iş
çıkarır Feyzo daha sonra düşmanı olan Bilo
bunu hemen Ağa'ya haber verir ağa anlamaz ve hemen yıkar.Feyzo'yu tekrar
köyden sürer kendi otoritesini sarılmaması ister köyün sahibi olduğu gibi
oradaki bütün insanlarda sahibi olduğunu sanar burada 70li Türkiye'nin halini
de göstermektedir film o zaman ki şehir
ile köy arasındaki uçurumu kızların mal gibi satıldığı köy sorunlarını ele
ağalık sistemini eleştirel bir şekilde yaklaşan insanları eşit olduğunu
gösteren bir filmdir aslında. Feyzo her şehre gittiğinde yeni şeylerle
karşılaşır bu sefer gittiğin siyasi görüntüler ekrana yansır şehir ağalarıyla
köyde ağalığı karşılaştırır fabrika patronları ağa çalışanların ise maraba
olarak karşılaştırır lakin buradaki marabalar bilinçli hakkını emeğinin
karşılığını almaktadır birlikte hareket ederek lakin köyde böyle bir durum söz
konusu olamamaktır köylü ağayı tanrı gözüyle bakmaktadır buda kültürler ilgi
bir durum ağaya saygı gösterilecek ağalık mertebesi bir nevi tanrı mertebesi
gibi köylünün gözünde. Feyzo köye kaçak yollardan bu sefer köye gelir.Köydeki
herkesi ağaya karşı kışkırtır lakin bunu haklı olarak yapar kadının mal
olmadığı şehir başlık parası diye bir şey kalmadığını birlikte hareket edilirse
bunu ağa'nın da bir şey yapamayacağını dile getirir işler öyle gitmez.
İlk
defa filmde köylüler birlikte hareket ederek ağalık düzüne karşı gelmişler
başlık parsına karşı gelmişler köyde miting düzenlemişler ve köylü kesimi ağayı
görünce bir şey yapamamışlar ve ağa hepsini falakaya yatırmış ve Feyzo ' yu
kendi hizmetinde çalıştırmaya başlamış
her şehir'e gittiğinde başına sorunlar açtığını düşünmüş bu sefer şehre
göndermemeye kararlı Feyzo' da köyden kaçmaya kararlı ama kendisini attırmaya çalışmış lakin başarılı olmamış
köyde bu sefer kalmıştır.Ağa köydeki tarlalarına pamuk ekmiş köyü ikna etmeye
çalışmakta feyzo da Çukurova para karşılığında insanlar para kazandığını
söylemekte en son köylü birlikte hareket eder ağaya karşı çıkmışlar birlikte
Çukurova' ya gitmeye karar vermişler yollarını ağa keser bu sefer film son
sahnesinde Feyzo ağayı öldürür ve ağalık sistemine karşı atılmış bir kurşun
oradaki düzeni değiştirmek için atılmış bir kurşundur sanki o.Film sonunda
anlıyoruz arada feyzo ağayı öldürmüş hakim karşısına çıkmış ve olayların nasıl
geliştiğini anlatmıştır ve düzen tekrar devam etmiştir ölen Maho ağa yerine
başka bir ağa gelmiş. O Maho ağadan daha kötü bütün köylü Maho yu arar olmuş.
Filmin Genel Bir
Yorumunu Yapacak Olursak ;
Film komedi olmasına rağmen insanın üzerine oturup
düşüneceği çok nokta olduğunu düşünüyorum.Kadınlara bir fiyat bir biçildiği ve
açık atırmada satıldığı köy ile şehir arasında farkı gösteren köyde insanların
birlikte nasıl hareket edip düzeni nasıl değiştirmeye çalıştığı bunu köyde
uygulayınca neler olduğu Ağalık sisteminin nasıl olduğu ağa'ya köylülerin nasıl
baktığı ve nasıl korkutuğunu görmek mümkün başka fikirlerin köyde kabul
edilmesi de zor olmadığını görüyoruz lakin sonucun kesin olmadığı görmemiz
mümkün bunu değişmesi için hakim karşısında Ana karakterin Feyzo hakim
karşısında aslında bunu değiştirecek devlettir aslında ağalığa halkın son
veremediğini gördük filmde gelen ağa eskisinden de kötü.Film dönemsel olarak
bakıldığında ise birazda o dönemin koşullarında ki siyasi görüşlerin
eleştirildiği ve düzeninde böyle devam edeceğini görebiliriz.Filmde böyle
feminist yaklaşımlarda görülmektedir genelde erkeklerin sözlerinin geçtiği
ataerkil toplumlarda filmin sonun kadınlar ve erkekler birlikte aynı yerde saf
tutuğu görüp birlikte hareket ettiğini kendi özgürlüklerini almak için
hükmedenlerden almak için kendilerine bir görev seçtiğini görmekteyiz ve
erkekler birlikte hareket etmekteler.Filmde ağa faşist olduğunu düşünürsek
feyzo anti- faşist rol sergilemektedir.Atıf Yılmaz bu filmde başarılı bir komedi koymasının yanı sıra
bunun yanında radikal bir söylemedi ustaca filme yerleştirmiştir.
0 yorum:
Yorum Gönder
Çalışmalarımı İncelediğiniz İçin Teşekkürler